Kodėl rinkoje siūlomos katalizatorių kainos gali skirtis?
Katalizatorių supirkimas dažnai kelia klausimų: kodėl vienų bakelių kaina kelis kartus didesnė nei kitų? Kodėl skirtingi supirkėjai siūlo skirtingas kainas už tą patį katalizatorių? Nors iš šalies tai gali atrodyti kaip būrimas iš kavos tirščių, iš tiesų kainos nustatymas NOVITEROJE remiasi aiškiais principais.
Visų katalizatorių vertė perdirbimo rinkoje priklauso nuo juose esančių tauriųjų metalų – platinos, paladžio ir rodžio – kiekio. Ne dydis ar forma lemia katalizatoriaus vertę, o būtent tauriųjų metalų kiekis katalizatoriaus viduje esančioje keramikoje ar metale. Šiame straipsnyje aptarsime keraminius automobilių katalizatorius, kurie sudaro didžiąją rinkos dalį. Paaiškinsime, kodėl supirkimo kainos gali skirtis tarp skirtingų supirkėjų.
Kodėl tikslus katalizatoriaus kainos įvertinimas – iššūkis?
Keraminių katalizatorių pagrindas (dažniausiai kordieritas) gamybos metu padengiamas aktyviuoju keraminiu sluoksniu, praturtintu tauriaisiais metalais. Eksploatacijos metu dalis šių metalų gali būti prarasta dėl įvairių veiksnių: automobilio ridos, variklio būklės, degalų kokybės, temperatūrų pokyčių, vibracijos, degimo proceso ar mechaninių pažeidimų.
Net ir to paties kodo katalizatoriai gali turėti skirtingą sudėtį – tai priklauso nuo gamybos šalies, metų ar modifikacijos, pasikeitusio gamintojo techninio proceso ar teisinio reglamentavimo.
Kainų skirtumui reikšmingos įtakos turi ir tai, ar katalizatorius yra originalus, ar pakaitinis. Pakaitiniai katalizatoriai – tai ne gamintojo originalūs komponentai, dažniausiai montuojami vietoje susidėvėjusio originalo. Jie kainuoja pigiau, nes jų sudėtyje tauriųjų metalų kiekis mažesnis, o tai lemia žemesnę perdirbimo vertę.
Norint tiksliai nustatyti tauriųjų metalų koncentraciją, reikalingi laboratoriniai tyrimai – pavyzdžiui, ICP-OES analizė. Šis tyrimas atliekamas ištirpinant homogenizuotą (sumaltą iki 150 mikronų) katalizatoriaus keramiką rūgštyse ir tiksliai išmatuojant kiekvieno metalo koncentraciją. Tokia analizė rinkoje kainuoja nuo 200 iki 300 eurų.
Pardavėjui, turinčiam vieną ar kelis katalizatorius, toks tyrimas dažniausiai neapsimoka, nes vidutinė vieno katalizatoriaus vertė siekia apie 100 eurų.
Todėl praktikoje taikomi skirtingi vertinimo būdai, o metodas parenkamas atsižvelgiant į tris pagrindinius veiksnius:
- kiekį,
- sandorio užbaigimo greitį,
- reikalingą vertinimo tikslumą.
Kodėl rinkoje kainos tokios skirtingos?
Rinkoje skirtingi supirkėjai už tą patį katalizatorių dažnai siūlo labai skirtingas kainas. Tai lemia keletas veiksnių: taikomi vertinimo metodai, turimos įrangos tikslumas, skirtingas požiūris į riziką ar net konkurencinė strategija. Vieni supirkėjai siūlo itin aukštą kainą, siekdami greitai pritraukti klientą (dempingas), kiti – pernelyg žemą, tikėdamiesi didesnio pelno. Svarbu ir tai, ar kaina apskaičiuojama pagal realią tauriųjų metalų biržos dienos kainą, ar pagal senesnius, neoficialius šaltinius.
Jei katalizatorius yra nepažeistas, su įskaitomu korpuso (bakelio) kodu, jo kaina dažniausiai nustatoma pagal katalogą. Tokiu atveju klientas gali lengvai palyginti skirtingų pirkėjų pasiūlymus. Tačiau svarbu atminti – kainas verta tikrinti ir lyginti tą pačią dieną. Kitu atveju palyginimas gali būti netikslus, nes tauriųjų metalų biržos kainos keičiasi kasdien, o kartu su jomis keičiasi ir katalizatorių supirkimo kainos. Kaina, pateikta vakar, gali nebeatitikti šiandienos rinkos situacijos.
Kai katalizatorius neturi korpuso (likusi tik keramika) arba kodas yra pažeistas, neįskaitomas ar įtartinas, vienintelis objektyvus būdas nustatyti vertę – atlikti sudėties tyrimą XRF analizatoriumi.
Katalizatorius laikomas pažeistu, jei pirkėjas vizualinės apžiūros metu pastebi bent vieną iš šių požymių:
- netipinės suvirinimo siūlės;
- matomi keramikos pažeidimai;
- neįskaitomas arba netikras kodas;
- padirbtas katalizatorius.
Jei bent vienas iš šių kriterijų atitinka, vertinimas pagal katalogą tampa netikslus arba neįmanomas. Tokiu atveju supirkėjai pasiūlo vadinamąją „vidutinę rinkos kainą”, kuri grindžiama istorine statistika ir gali skirtis tarp pirkėjų. Todėl jei turite pažeistą arba pakaitinį katalizatorių, verta rinktis XRF tyrimą – tik taip galima nustatyti tauriųjų metalų kiekį ir pagrįstai apskaičiuoti kainą.
NOVITERA nustato katalizatorių vertę pagal tris patikimus šaltinius: oficialias tauriųjų metalų biržų kainas, laboratorinius tyrimus ir mūsų kataloge sukauptus statistinius duomenis. Tai užtikrina skaidrų ir patikimą kainos apskaičiavimo procesą.
Norėdami plačiau sužinoti apie NOVITEROS taikomus tyrimus ir kainos įvertinimo metodus, kreipkitės į mūsų specialistus:
Skambinkite: +370 618 24273
Rašykite: [email protected]
PRENUMERUOKITE NAUJIENLAIŠKĮ ir skaitykite metalų kainų bei rinkos apžvalgas!
Pateikdamas (-a) savo el. pašto adresą patvirtinu, kad sutinku gauti naujienlaiškius ir kad mano duomenys būtų tvarkomi tiesioginės rinkodaros tikslais pagal NOVITERA privatumo politiką. Bet kada galiu atsisakyti prenumeratos, paspaudęs(-usi) nuorodą naujienlaiškio apačioje.